Monday, December 11, 2006

voor mij bestaat hij niet

Ik heb er genoeg van, ik geloof er niets meer van, allemaal leugens, hij bestaat niet, ik heb hem zijn laatste kans gegeven, maar niets gebeurde, en nu heb ik er genoeg van, Sinterklaas bestaat niet!
Toen ik klein was, had ik van die zogenaamde intelligente vrienden die mij in geheim vertelde, dat Sinterklaas niet bestaat, maar ik geloofde hun niet, zelfs toen ze me vertelde, dat Sinterklaas geen cadeautjes brengt aan Joodse kinderen, en inderdaad, elke 5de December (ik ben niet zeker of het de nacht tussen de 4de en 5de December, of de volgende nacht), bracht de zogenaamde heilige man, cadeautjes, des al niet te min, ik Joods ben. Hoe kon ik toen weten dat mijn moeder, die meestal erg veel van de waarheid hield, mij bedroog met mij te vertellen dat Sinterklaas, die pakketjes had gebracht, in het midden van de nacht, in de stromende regen en koude, heeft die oude man, op zijn schimmel, mij en mijn broers en zus, verrast met speelgoed en snoep (chocolade letters, speculaas poppen, borst-plaat en zo voort.).
Toen ik ouder werd en niet meer in Nederland woonde (in Engeland van mijn 15de tot mijn 19de verjaardag), kreeg ik pakketjes uit Holland, van mijn moeder, die schreef dat Sinterklaas voor mij deze cadeautjes had gebracht, en ik geloofde haar, want ik zag geen enkele reden voor een leugen, vooral niet van mijn moeder, die altijd gelijk had.
Toen immigreerde ik naar Israël en een pionier werd (in de woestijn), en begreep ik dat onze lieve Sint niet naar een kibboets in de woestijn kon komen voor mij alleen, dus alleen, zonder peper noten, zat ik voor twee nachten buiten, met heimwee naar het verleden dat nooit meer terug komt.
Gedurende de jaren die daar op volgden, werd mijn herinnering van de goede Sint steeds vager, en ging de 5 December voorbij, zonder dat ik aan hem dacht, tot men de Internet schiep (het verleden van schapen, niet die wollige beestjes, maar hokus-pokus), en toen mij elke morgen met Hollandse kranten, mij terug bracht naar het sinterklaas festiviteiten.
Nu dat ik volwassen ben, begrijp ik niet waarom de knecht (of moet ik nu, “eerste assistent” zeggen) van Sinterklaas is een Afrikaanse (of Surinaamse) zwart gekleurde allochtoon , waarom kan de goede Sint niet met een vol bloed Nederlander (of uit de Europese Unie) werken, of bijvoorbeeld een Joodse Witte Piet, waarom niet, zelfs de Paus heeft gezegd dat de Joden, Jezus niet hebben gekruisigd, maar ik had het over mijn persoonlijke relatie met de (schijn)heilige man, en niet over discriminatie in Nederland.
Zoals ik al zei, toen ik door de kranten weer terug in de Sinterklaas atmosfeer terug kwam, besloot ik hem een laatste kans te geven, en als hij deze keer weer niet reageert, hij voor mij passé is, voor altijd, uit punt.
Hier in Israël is het niet koud genoeg voor schoorsteen kachels, dus hebben we geen schoorstenen, verder kousen (lange) gebruiken we ook niet, en dragen we alleen maar sokken (en daar kan niet veel in, speciaal die stretch sokken van vandaag), dus wat moet ik waar ophangen, dat die schlemiel van een Piet, aan de Sint kan vertellen, dat er nog een adres is, waar zijn cadeautjes worden verwacht?
Maar ik ben niet lui, en na een beetje planning, heb ik een twintig tal bakstenen gekocht, en daarmee een imitatie schoorsteen gebouwd, en in plaats van kousen, mijn vrouw haar nylon kousen opgehangen, met erin een duidelijk lijstje van mijn verzoeken (in Engels, Nederlands en Hebreeuws, je kan nooit weten) , en op Sint's nacht, nadat ik Sinterklaas kapoentje, Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan, en voor de zekerheid ook, wie Neerlands bloed ineen potje doet, had gezongen, ging ik naar bed (ik had natuurlijk het raam open gelaten, anders hoe komt hij er in).
De morgen kwam, ik rende naar mijn vrouw, haar kous, maar nee hoor, hij heeft de laatste kans aan hem voorbij laten gaan, en ik had geen overdreven verlanglijstje, ik wou alleen maar vrede hebben, en een adres in Israël waar ik Gelderse Rookworst kon kopen, dat is niet overdreven, niet waar?
Dus voor mij, Sinterklaas is uit en Hanukaklaus in, (Hanuka valt dit jaar in de laatste week van December, 8 dagen lang). Mij zullen jullie niet meer horen zingen over die vent uit Spanje, en zijn huppelende paard. Ik zing nu uit volle borst:
Hanuka klaus kapoentje, gooi wat in mijn schoentje, de rest ben ik vergeten.
Luitjes al de beste wensen voor een geweldig nieuw jaar, zalig uiteinde, gezondheid, vrede, en een goede hoeveelheid van plezier en geluk, lachen is altijd beter dan huilen.

No comments: